Vanliga frågor:

När kommer räkningen?

Räkningen kommer som regel mellan 4 till 3 veckor före avgång
Vi skickar inte ut delbetalning utan hela räkningen skickas på en gång
Den kan även skickas ut något tidigare om resan är fullbokat 
Med räkningen medföljer också reseprogram 

Räkning och program skickas endast till den person som har uppget adress vid bokningstillfället
 
Obetald räkning betraktas ej som avbokning utan avbokningen är ej fullbordad för än ni har fått avbokningsbesked från vårt kontor (se Resevillkoren)
 
Räkning skickas ej ut om vi ser att deltagarantal är för få (under 20 pers)
 
Skulle resan bli inställd på grund av för få deltagare, kommer det besked som senast 2 veckor före planerad avgång till det telefonnummer som ni har uppgett vid bokning

Hur kan man betala?

BÅDE ESTLAND OCH LETTLAND HAR EURO IDAG
 
På fartyget: Kan man betala med Master Card, Visa kort, Svenska Kronor,  och EURO 
 
På hotellet: Kan man betala med Master Card, Visa kort och EURO

Spritbutiken SuperAlko: Kan man betala med Master Card, Visa kort, och EURO 

Varuhusen:  Master Card, Visa kort och EURO

Restauranger: Betala helst kontant EURO men även Master Card, Visakort

Marknader: Kan man endast betala med EURO

Tervis: Kan man betala med Master Card, Visa kort, EURO

Växling:
Man kan endast växla kontanter på fartyget (hyfsad kurs)
Växlingskontor i Hamnen (hyfsad kurs)
Växlingskontor MoneyEX i gamla stan (urdålig kurs)
Bankkontor (hyfsad kurs)
Bankomater:   Används Master Card, Visa kort
Finns på Tallink-Silja terminalen Värtahamnen uttag i Svenska kronor
D-terminalen i Tallinn uttag i EURO
Många i både Tallinn och Pärnu City och Riga Uttag i EURO
Ytterligare information Estland
Euro även i Lettland

Kan resan bli inställd?

Resan kan bli inställd om bokningarna blir under 25 personen

Skulle den bli inställd så meddelas detta senast 14 dagar före tänkta avgång till alla bokade första hand per telefon som du har uppgivit vid bokning 

Skulle vi inte få tag på er så ring till vårt kontor 0563 81331

Hör gärna av er om räkning och information inte kommit till er ca 20 dagar före avgång

Då har du kanske tid att boka en annan resa eller flytta till ett annat avgångsdatum som vi vet kommer att gå

Räkningen blir inte utskickad förrän vi ser att resan blir av ,så du betalar ingenting förrän räkningen och reseprogram kommer till dig

Kommer  räkningen tidigare så är avgången garanterad

Många resor går ju, men det kan finnas datum som det inte passar folk att resa så bokningarna blir få

Några få gånger kan det kan rederiet Chartar ut hela fartyget på kort varsel vilket gör att resan faller på grund av detta.

Vid mycket extema väder eller is förhållande kan resan bli inställd på mycket kort varsel men detta har inte hänt oss någon gång än sen 1997
Vi hoppas att ni har förståelse för att en resa kan bli inställd

Covid-19 och smitto information

Pandemin verkar vara under någotsånär kontroll. Många är vaccinerade så även i Estland. Dom flesta har fått papper eller kvitto på vaccinationen man kan även beställa s.k ”covidpass” på mobiltelefonen. Just nu (slutet av juli) har man inga kontroller eftersom smitto frekvensen är väldigt låg. Den räknas i antal smittade på 100 000 människor. Överstiger det talet 150 i landet där man kommer ifrån så krävs en hälsodeklaration 72 timmarar före ankomst eller att man har bevis på vaccination eller att man haft smittan tidigare Men ta med dessa papper för säkerhet skull. Var noga med handhygien hosta eller nys i armvecket och håll den sociala distansen så gott det går ,även om du är vaccinerad. Tänk på att det finns andra smittor också.